Jana Zielinski

Ředitelka Designbloku

Hledáním krásných věcí se Jana Zielinsky (42) zabývá celý život. Má tohle hledání tak nějak v sobě. „Krásu hledám každý den a vidím ji ve spoustě věcí kolem sebe. Je pro mě důležitá,“ říká. Snaží se na krásu upozorňovat i své děti, třeba cestou do školy. „Už si ze mě dělají srandu. Jednou jsem jim zase něco ukazovala a moje sedmiletá dcera mi se svým cynickým nadhledem říká: Mami, krása, krása, furt ta tvoje krása...“

Jana Zielinsky se před 19 lety rozhodla, že krásu bude hledat hlavně v designu. Že všechny upozorní na to, jak mohou být obyčejné předměty nejen funkční, ale i hezké. Spolu s kolegou Jiřím Mackem založila pražský Designblok, ze kterého se postupně stala největší výběrová přehlídka designu a módy ve střední a východní Evropě.

„Sama bych to asi nezvládla. Ale s Jirkou se podporujeme navzájem, abychom neustrnuli a aby nám nedošla energie. Když jeden umdlévá, nastoupí ten druhý a pomůže,“ popisuje spolupráci na přípravě akce.

Tohle je srdce posledního ročníku Designbloku. Zážitkovou krajinu, takzvanou Designérii, vytvořili přední čeští designéři a architekti v hale secesního Průmyslového paláce v Praze. Úžasný konceptuální prostor dokládá, kam pražský týden designu a módy jeho zakladatelé za 18 let dovedli.

Dnes to zní možná zvláštně, ale v roce 1999 design nikoho moc nezajímal. „První roky jsme novinářům pořád vysvětlovali, co to vlastně design je. Média o to téma nestála. Ani výrobci neměli o spolupráci s designéry zájem. Na přelomu 20. a 21. století mi to přišlo paradoxní,“ připomíná subtilní blondýnka dobu, kdy s Designblokem začínala.

Na první přehlídce měli 14 vystavovatelů a nanejvýš 1000 návštěvníků. Vloni na Designbloku vystavovalo na 300 designérů a firem, expozice vidělo 51 tisíc lidí. „Situace je dnes samozřejmě úplně jiná než před těmi 19 lety. Média jsou designu plná. A firmy zjistily, jak je design důležitý,“ říká Zielinski s viditelnou radostí.

Výrobci, jako je Botas, Lasvit, Ton, mladoboleslavská Škoda, Ravak nebo Tescoma, svůj byznys na kvalitním designu postavili a slaví s ním úspěchy i na jiných trzích, než je ten Český.

Jana Zielinski má na téhle změně velký podíl. Kromě Designbloku rozjela i tradici udílení oborových cen Czech Grand Design. Založila kreativní agenturu Profil Media, která se specializovala na propagaci designu.

„Design je podstatnou částí našich životů,“ říká. A není to pro ni jen prázdné motto. „Myslím, že jsem to vnímala už jako malá. Máma ze mě byla šílená. Každý den jsem vzala ubrousky a připravila stůl jako slavnostní tabuli. Za komunismu to byl dost velký luxus, takže máma ubrousky po jídle pokaždé pečlivě složila, aby se mohly použít znovu. Mně ale přišlo důležité, abychom to měli hezké i v tom našem paneláku.“

Ta vzpomínka jen dokresluje její obecný pohled na design. „Od narození žijeme ve světě předmětů, tak bychom měli mít zájem na tom, aby ty předměty byly krásné a kvalitní. Design není žádná magie,“ prohlašuje.

Řadu let tenhle pohled opakovala veřejnosti i výrobcům. „Obrovská změna přišla paradoxně s krizí v letech 2008 a 2009. S nástupem Číny a pádem dolaru najednou čeští výrobci zjistili, že nejsou schopni obstát jen levnou pracovní silou. Zavedené značky musely změnit svůj přístup a nově vznikajícím firmám došlo, že byznys musejí stavět jinak,“ říká Zielinski.

Designéři začali být pro výrobce podstatní. A stále přibývají další firmy, kterým už tahle spolupráce nezní jako zbytečný luxus. „Vloni jsme na Designbloku mezi stovkou výrobců měli 30 českých firem, což není málo. Navíc jsou to firmy, které splňují velmi přísné parametry. Abyste jejich výrobky mohli postavit vedle světových značek, jako je třeba Vitra, musí být hodně dobré. Pro nás je úžasné sledovat ten vývoj,“ těší Janu Zielinski.

Designblok v posledních letech čelí kritice, že se stává komerční exhibicí, dokonce kvůli tomu nedostal grant od města na příští roky. Jeho spoluzakladatelka kritiku odmítá. „To je nedorozumění, nepochopení toho, co má design být. Z pohledu výtvarníků to může vypadat jako určitá devalvace umění, ale design jako užité umění má přece specifické parametry, a pokud se podaří prosadit ho do výroby, měl by to být ten největší úspěch, ne ostuda. My se snažíme z Prahy udělat velmoc designu v rámci středoevropského prostoru, ale aby se to stalo, musí být v tomhle ohledu silný i domácí průmysl. Proto tak vehementně celé roky podporujeme propojování designérů s výrobci,“ vysvětluje.

Nablýskaná a asi nejviditelnější komerční výstava značek tvoří třetinu celého Designbloku. „Pro nás je pořád nejdůležitější podpora českého designu. Sedmdesát procent akcí v rámci Designbloku je nekomerčních. Snažíme se přehlídku pořád inovovat, každý rok vymýšlíme další a další projekty,“ popisuje zakladatelka přehlídky.

Designblok podporuje i mladé české designéry. Ti nejlepší mají možnost tam vystavovat a poměřit se s evropskou konkurencí. Jejich práce hodnotí vyhlášení světoví galeristé. „Mladá generace mě hrozně baví, jsou úžasní,“ dodává Jana Zielinski.

A v čem tedy ona sama vidí krásu? „Neumím říci jednu věc. Miluju město a urbanismus, ale zároveň přírodu a venkov. Les, moře, hory. Je skvělé, že máme možnost to kombinovat. Mám oblíbené umělce a architekty, něco mě baví víc, něco méně, ale ve všem se snažím hledat věci, které jsou přitažlivé,“  říká Jana Zielinski. Pak ale přece jen jednu věc vybere. „Nejkrásnější jsou moje děti, když spí.“